پل کیبلی(cable bridge)
در نگاه اول شاید تصور کنید پل های کیبلی هم خانواده
پل های معلق هستند, اما اجازه ندهید شکل ظاهری برج و کیبل های آن شما را به اشتباه بیندازد!
تفاوت اصلی پل های کیبلی با معلق در این است که
اولا نیازی به لنگر کیبل در ابتدا و انتهای پل ندارند و ثانیا اینکه نیازی به داشتن
دو برج ندارند! در واقع کیبل ها بر روی خود دهانه لنگر شده و به برج متصل میشوند. و
همه قوه های وارده توسط این برج به زمین منتقل خواهد شد.
امروزه استفاده از پل های کیبلی بسیار رایج شده
است برای طول متوسط دهانه ها (۱۵۰ تا ۸۵۰ متر) پل کیبلی سریع ترین انتخاب مناسب برای یک پل می باشد. نتیجه یک پل
مقرون به صرفه است که زیبایی آن غیر قابل انکار است.
پل معلق( suspension
bridge )
پلی است که دهانه آن به
صورت معلق و آویزان شده توسط کیبل یا زنجیرهای متصل به دو برج پل، همراه با کیبل های
معلق عمودی که وزن عرشه را تحمل میکند.
کیبل های پشتیبان (کیبل های اصلی
که کیبل های باریکتر از آنها آویزان میشوند) قوه کششی پل را متحمل میشوند.
این کیبل ها بین دو نقطه لنگر شده پل و در وسط در
بالای برج ها قرار میگیرند. لنگر کردن کیبل ها امری بسیار مهم است به همین دلیل برای
اینکار از بلوک های سنگی و یا سیمانی بسیار بزرگ استفاده میشود. تقریباً همه پل های
معلق به غیر از کیبل ها از یک وسیله خرپا نیز بر خوردارند که در زیر عرشه پل قرار
گرفته است
این وسیله موجب استحکام بیشتر عرشه و کاهش تمایل
طول دهانه پل های معلق معمولا بین ۶۱۰ متر تا ۲۱۳۴ متر است. که این طول دهانه زیاد باعث میشود دیگر پل ها نتوانند با آن از
لحاظ طول دهانه آزاد رقابت کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
لطفا نظر تان را در مورد محتوای این صفحه بنویسید.